W tych zastosowaniach można stale dostarczać świeży smar do łożysk i wszystkich innych powierzchni stykowych, a nadmiar smaru może być zbierany w celu filtracji, chłodzenia i ewentualnego ponownego użycia. Olejowanie ciśnieniowe jest powszechnie stosowane w dużych i złożonych silnikach spalinowych w częściach silnika, do których nie może dotrzeć olej rozpryskiwany bezpośrednio, np. do zespołów zaworów napowietrznych.

Łożyska kulkowe smarowanie ciśnieniowe

Turbosprężarki wysokoobrotowe wymagają również typowego ciśnieniowego układu olejowego, aby schłodzić łożyska i zabezpieczyć je przed spaleniem w wyniku ciepła wytwarzanego przez turbinę.

Łożyska kulkowe a złożone

Łożyska kompozytowe są wykonane z samosmarującej się politetrafluroetylenu (PTFE) z laminowanym metalowym podłożem. Podkładka PTFE oferuje stałe, kontrolowane tarcie oraz trwałość, a metalowe podłoże zapewnia wytrzymałość łożyska kompozytowego i odporność na duże obciążenia i naprężenia przez cały okres jego długiej żywotności. Jego konstrukcja sprawia również, że jest lekki – jedna dziesiąta ciężaru tradycyjnego łożyska tocznego. Natomiast o łożyskach walcowych poczytasz na: Łożyska, ściągacze do łożysk Białystok – Sklep Łożyska ‚Serwisowa’.

łożyska samonastawneŁożyska kulkowe typy

Istnieje wiele różnych typów łożysk. Trwają badania nad nowszymi wersjami nowych projektów, w których testowane są nowe konstrukcje wspomagające, które zmniejszą tarcie, zwiększą obciążenie łożyska, zwiększą przyrost pędu i prędkość.
Łożysko kompozytowe jest stosowane do utrzymania oddzielenia i kontroli tarcia pomiędzy dwoma ruchomymi częściami. Cechą wyróżniającą łożysko kompozytowe jest to, że składa się ono z kombinacji materiałów takich jak żywica wzmocniona włóknem, co może również obejmować smary redukujące tarcie i składniki. Łożysko kompozytowe nie jest po prostu łożyskiem PTFE w nośniku innego materiału, jest to łożysko PTFE w nośniku.

Łożysko ślizgowe kompozytowe może być lżejsze niż łożysko toczne, ale nie zawsze jest to cecha charakterystyczna, ponieważ niektóre kompozyty są bardzo gęste, co powoduje mniejszą porowatość. Kolejną cechą wyróżniającą łożysko kompozytowe jest jego lekka konstrukcja – może stanowić jedną dziesiątą ciężaru tradycyjnego łożyska tocznego. Do jego produkcji nie używa się metali ciężkich.

Łożyska kompozytowe można dostosować do indywidualnych wymagań wielu zastosowań, takich jak odporność na zużycie lub odporność na wysokie temperatury. Ciężar łożyska kompozytowego może być różny w zależności od jego nośności. Podkładka PTFE może być nakładana na stalowe lub aluminiowe podłoże. Dzięki mieszaninom wypełniaczy można zoptymalizować różne właściwości łożyska kompozytowego, takie jak odporność na pełzanie, zużycie i przewodnictwo elektryczne.

Łożysko kompozytowe jest to łożysko wykonane z materiału kompozytowego, takiego jak żywica wzmocniona włóknem lub tworzywo sztuczne. Często zawierają one składniki zmniejszające tarcie, takie jak PTFE, ale nie są jedynym materiałem zmniejszającym tarcie i zużycie oraz smar, gdy łożysko pracuje na sucho (bez zewnętrznych środków smarnych).